Alla inlägg under augusti 2009

Av Kerstin - 27 augusti 2009 07:59

Sen sist har det hänt en del!

Vi blev ju bortlottade på en elittävling, det är trist att inte ens bli reserv! Sen har det kommit ett PM till, där är vi 10:e reserv och det finns tio spår! Alltså där kommer vi inte heller med! Men jag ska inte klaga, och det gör jag inte heller, för vi har ju kommit med på väldigt många tävlingar i år.

Vi får ta nya tag nästa år och det gör vi också!

 

Som tur är finns ju lydnaden! Har anmält till två stycken före SM, ja Pudel SM då! Sen ska vi ju tävla två dagar i rad i just SM. Efter det kommer lag DM i bruks, återkommer längre ner om detta! Sen blir det några trean tävlingar till, tror jag! Kanske debuterar vi i Elitlydnaden i december! Oj oj oj vad skrev jag nu?

 

För att tävla lag DM i bruks krävs ju att KM har tävlats och vi var med eftersom vi inte kom med på elittävlingen vi anmält till.

Vi började med spåret, han gjorde ett kanonfint spår och fick också 10:a. Vi hade gjort två direktpåsläpp på spår i öppen terräng för det är ju ganska stor skillnad på appellspår och elitspår men som sagt, inga bekymmer! 

Platsen 10:a. vad jobbigt det är att stå och titta!!

Budföringen också 10.

Lydnaden då?

Han sa ingenting, inte ett pip eller startskall, förstår ni ingenting! Under hela programmet. Fina poäng fick han också, nia på linförigheten t.ex ja jag är nöjd med allt utom! Han spottade apporten, där rök vinsten! Fast det är ju så, om inte om funnits!! GRATTIS Torbjörn  och Faxxa. Vi kom på en hedersam andraplats.

När nu inte elitspårlottningen går vår väg får vi ju hitta på annat att tävla i! Så jag har anmält till några viltspårtävlingar istället. Det är inte helt enkelt att begripa hur det går till och var man anmäler men jag tror att jag har anmält till tre stycken!?!

Så nu får vi ta fram blodet!

  

Annars har augusti präglats av att min syster har varit sjuk! Väldigt sjuk men nu är hon på G!


På middagen var jag ute en sväng i skogen! Efter två timmar var jag hemma igen och hade med mig!!!!

RÖDGUL TRUMPETSVAMP


Dom vägde 9,8 kilo och det syntes inte att jag varit där och plockat!!!

Jag har aldrig sett något liknande i svampväg och då plockar jag rätt så flitigt! :) Om ni frågar mig är detta den sbsolu


Sen undrar jag? Finns det någon som skulle vilja bli vår, mot betalning naturligtvis, coatch! Hör av dig då, vi behöver någon som kan styra upp oss för just nu känns det som vi bara går i gamla invanda spår! Hihihi

Av Kerstin - 16 augusti 2009 08:36

I fredags var vi iväg igen!

I Kumla är det trevligt men det har ju inte alltid gått bra för det. En missad ruta i tvåan i höstas och en godkänd högretävling har vi presterat men som sagt det är trevligt där tycker vi!

Det var många anmälda, ja i de andra klasserna, i trean var vi två! Men det känns mer som jag har sett förut alltså det är inte så många som tävlar trean, man går antagligen raskt upp till elit (efter sitt förstapris!) eller så kommer man inte till start överhuvudtaget!

Jag har bestämt att vi tävlar trean det här året i alla fall!

Till tävlingen då.

 

Gruppmomenten! Inte mycket till grupp men bägge hundarna skötte sig exemplariskt. Dubbeltia på bägge. Men vad det är nervöst att stå och titta, föredrar verkligen att vara ”bakom”!

Aha, glömde säga att vi drog ”spiken” så vi var ju först ut!

Har märkt att JumJum går bättre om han får ”strosa” runt lite på plan innan vi kör igång och då är det ju bäst att börja eller efter någon paus.

På friaföljet var han ganska så tänd!!!!! Jag fick skäll av Per att jag inte kan höger och vänster! Jag tyckte att TL hade en konstigt ”plan” men det förklarade ju saken att jag gick åt fel håll!

Vändningarna och stegförflyttningarna går bättre och bättre för varje tävling. Nu kan jag nog börja , om igen, med att peta i positionerna igen! Han hoppar som en kuttaperkaboll för att hitta rätt och jag har låtit honom hållas men nu får vi titta lite mer på det….oxå!

Sättandet fick vi 9:a på. Lite snålt tycker jag.

Inkallningen 10:a, tycker jag var exakt va vi var värda!

Rutan då! Har vi ju egentligen inga problem med längre! Men tvåorna hade samma ruta , före oss då, och jag så att det var många som drog år höger och det gjorde JumJum också. Det fanns en utgång i häcken  som var bakom planen just där vet inte om det var den som störde. Nåväl jag fick in honom i rutan efter många om och men och många kommandon! Tänkte att det var en solklar nolla men fortsatte glatt ändå! Resten av momentet gick kanon och gissa om min förvåning när vi fick en 6:a!! I protokollet står ”många kommandon” och det var verkligen ingen överdrift! ”Jag kan inte räkna dem alla!”

 Hoppapport en 9:a, är jag nöjd med. Metallen 8,5 är jag också nöjd med. Vittringen en 10:a, där var han med på TL order men jag var också snabb så det märktes nog bara av mig. Men det är ju något att träna på!

Fjärren då! Vi håller på med ”ståligg”och ”liggstå” i vår träning! Han börjar fatta vad tanten menar men än har inte hela polletten ramlat ner! Men här skötte han sig skitsnyggt och fick också en 9:a. och det var välförtjänt!

Undrar ni hur jag kan ha så många detaljer så klart för mig? Alltså i vanliga fall är ju tävlingarna rätt så svåra att ”se” i efterhand men just den här har Per filmat och jag har kollat på filmen en gång! Det var verkligen roligt och då tycker ju jag att det är pest att titta på mig själv men  men.  

Många kommenterar ju JumJums attityd och naturligtvis ser jag ju också, ifrån ovan, att han ser trevlig ut! Men det är längesen vi filmades och det är trots allt stor skillnad att kolla från sidan. Och han ser verkligen tilltalande ut! Han har kul och vill verkligen jobba!

Vi fick ihop vårt andra förstapris på 279 poäng och jag kan inte låta bli att gräma mig över att jag kastade bort vår första treantävling! Om inte om funnits hade vi, antagligen, fått tre förstapris på tre tävlingar! Men det är inget som inte lär en något så!!! Vi får väl ta tre förstapris på fyra tävlingar då.

Jag har nog bestämt mig för att tävla KM i bruks trots att jag klart har sagt ifrån att jag inte ska. Har till i morgon att bestämma mig! Blev bortlottad, inte ens reserv alltså, på en elittävling och då känns det som jag ”måste” tävla något!!! Jag är ju beroende och behov måste ju tillfredsställas eller hur?

Ha det väldigt bra därute.

 
Av Kerstin - 11 augusti 2009 20:16

   

Fick vi efter den snörpliga tävlingen helgen innan!

Vi gick ut som 12:a i spåret och han gjorde ett riktigt snyggt upptag, dubbeltia (igen hihi) och den ena domaren skrev tillochmed ”bra” som kommentar. Men det var varmt och svårspårat och han hade svårt med apporterna. Vi fick med fem plus slut!

Lydnaden är den bästa vi gjort………poängmässigt       234,5 fick vi ihop. Mest nöjd är jag med dubbel 7:a på tungen, 8/9 på fria följet och 9/10 på krypet som han ju haft lite bekymmer med sista tiden.

I uppletet fick han med sig tre föremål, det var lite okoncentrerat arbete men å andra sidan hade det inte blivit kallare om jag säger så!

Summan 535 och certpoäng för andra gången!

Jag är supernöjd framförallt att det inte satt några ”bad feelings” kvar från vårt fruktlösa försök att hitta ett spår i söndags.

Nu ser vi fram emot en kvällstävling på fredag där vi ska ta tag i treans moment igen.

Eller vi? Jo förresten han gillar oxå att tävla för annars skulle han ju inte ha en sån skön attityd på plan, eller?
Av Kerstin - 2 augusti 2009 17:08


     

Idag har vi tävlat elitspår i Mariestad det var dessutom DM för Skaraborgdistriktet. I vanliga fall är jag nöjd och glad när jag åker från M-stad och det är vare sig det gått bra eller mindre bra men idag!!!!!

Ja vad ska man säga…..

Ni kommer inte att tro det men detta är dagens sanning.

Vi fick en dubbeltia på spårupptaget. Alltså vi gick ut ur rutan, åt vänster,  utan att bli tillbaka kallade och upptaget var skitsnyggt! Men JumJum drar väldigt snart, och då menar jag väldigt snart,  ner mot vägen och jag undrar varför de inte kallat tillbaka oss men dom har börjat med nästa spår som låg tvärs över vägen så det måste ju vara rätt att spåret. Det var rätt så tät skog så det fanns inte speciellt många tänkbara vägar som spårläggaren gått och vi provade dem alla. Jag tog även rutan bakifrån och då tog JumJum upp ett spår åt rakt motsatt håll, alltså åt höger från påsläppssidan. Jag avbryter honom, förståss, och försöker få honom att gå åt andra hållet. Efter 10-15 minuter ger jag upp och går ut på vägen. Mycket konfunderad för jag kan inte fatta vad som har hänt.

På vägen står en kvinna som åkt för att kolla på spåren och som dessutom gått detta spår vid några tillfällen, vilken tur i bedrövelsen, hon säger –”när jag gått spåret har det gått ut åt höger” alltså tvärtemot vad vi blivit utskickade åt.

Hon är dessutom domare i bruks och jag ber henne ta diskussionen  med spårläggaren! Jag kände att något var riktigt fel och jag kan ju bli så in i helvete förbannad så…..

Hon lovar att göra det och dessutom kommer domarna och tävlingsledaren tillbaka eftersom dom också känt att något var fel.

SPÅRET GICK UT ÅT HÖGER OCH VI GJORDE ALLTSÅ ETT KLOCKRENT BAKSPÅR SOM VI FICK DUBBELTIA PÅ EFTERSOM SPÅRLÄGGAREN SA ATT DET GICK ÅT VÄNSTER. FATTAR NI????

Där har jag gått och försökt få JumJum att ta upp ett spår som inte finns! När han dessutom tar upp det så avbryter jag honom. Jag var alldeles jättelessen. Jag var skitförbannad. Jag vill faen inte tävla mer.

Naturligtvis fick vi ett omspår! Men han orkade inte helt ut utan tappade bort sig efter 5 apporter. Vi fick ju gå det sist och ingen av oss var speciellt tänd på uppgiften även om vi verkligen försökte. Jag har kommit med nu till helgen men känner inte för det idag. Jag har anmält till ett antal trean tävlingar, suck suck, men min tävlingsvilja är kraftigt nedsatt och tävla utan att vilja…….

Sen hoppas jag att jag kan le åt eländet redan i morgon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har svårt att skratta och JumJum har blivit orättvist behandlad av mig även om jag inte kunde rå för det. Han litar ju på mig och ja ja tiden får utvisa hur resten av denna upprörande händelse kommer att avspegla sig i min och JumJums framtid.

 

Och jag ber om ursäkt om jag skrivit rörigt men men men och jag vet att detta som hänt inte är riktat till oss som ekipage och att det inte är gjort med vilja och att det är så när människor är inblandade och att det kan gå snett för alla! Men jag är förbannat lessen ändå och arg för att jag utsätter oss för detta.

Ovido - Quiz & Flashcards