Alla inlägg under december 2008

Av Kerstin - 23 december 2008 15:52

Då var det dagen före…..

 

Skinkan kokar, huset är rent och klapparna färdiga. Hundarna är rena och tämligen nyklippta, barnen förväntansfulla och ja det blir julafton i år också!

 

Nu till det roligaste i min sammanfattning, allt det positiva som tävlandet för med sig.

Att vinna är ju naturligtvis väldigt, väldigt roligt! Men det är ju inte hela sanningen för det gäller ju att komma på rätt sida poängstrecket också! Hellre femma med uppflyttning än etta med ett andrapris, så är det ju. Men sen finns ju det optimala, vinna med uppflyttning!!

 

Jag kommer aldrig att glömma lägretävlingen i Göteborg! Om man ska sluta på toppen så skulle vi ju lagt ner allt efter den tävlingen. 583,5 poäng , det är en utdelning på 97,25%! Det kommer jag aldrig mer att få uppleva. Men jag har fått uppleva det och det är stort!

Sen kommer jag aldrig glömma Hallsbergstävlingen heller!?! Men det är ju av helt andra orsaker. Det var ju där Per och spårläggaren fikade 20 meter från vinkeln och jag bröt efter det när vi var sådär 10 meter från slutet! Men jag har nog aldrig lärt mig så mycket av en tävling som just där.

 

Vi blev ju svenska pudelmästare i lydnadsklass två också. Det var också riktigt roligt!

Vi fick mottaga priser i stora ringen på Pudelnationalen under ganska så stor pompa och ståt.

 

Sen blev vi ju uppflyttade till ELIT också! Jag vet fortfarande inte om jag tycker det är kul. Men andra verkar tycka det för jag har fått många Grattis och ryggdunk för det!

 

Vi har tävlat otaliga gånger i tvåan i år, det var inte meningen från början men JumJum och jag har inte riktigt samma uppfattning om hur man ska vara  på planen när man tävlar!

Därför blev det några fler tvåan än jag tänkt!

 

Det verkar medföra att vi blir ”Bäst i väst” i år igen! Men det är inte slut än så det kan ju hända saker?!? Dessutom trea i hela Sverige men men men allt kan hända än……

 

Vad som jag tro inte kan hända något med är att vi kniper titeln ”Bästa brukspudel” och då är det inte ”bara” i väst (den titeln tar vi) utan i hela Sverige! Det ni gott folk det ”smakar i varm kattskit”. Fast det är inte heller officiellt än……..

 

Att jag har en helt fantastisk hund som skänker så mycket glädje känns överflödigt att säga. Att han dessutom är snygg och har så jädra bra smak (han gillar ju nästan bara mig) gör honom ju nästan till något overkligt men han är i allra högsta grad verklig och det ska ni konkurrenter få smaka på till våren för då kommer vi ut med nya friska moment .

 

Nu vill jag bara önska en riktigt

                      God Jul och ett Gott Nytt År!




PÅ återseende!

 Idag kom Pudelnytt! JumJums uppfödare Mona o PeO har lagt in en halvsida på bara JumJum?!? Är det klokt eller?

TACK så väldigt mycket för uppmärksammheten. Men vi lovar inget cert som födelsedagspresent Mona! Men vi gör naturligtvis vårt bäst?!?


















































Av Kerstin - 16 december 2008 16:40

    

Det negativa.

Här skulle jag ju skriva om hur förbannat svårt det är att komma med på brukstävlingar men i år har det ju varit precis tvärt om. Vi hade behövt klona oss en del helger därför att vi kommit med på två samma dag!  

Annars är det väl de tidiga mornarna som inte är så kul med brukset. Lydnaden är lite mer moderat vad det gäller tiderna. Nej alltså klaga för klagandets skull ligger ju inte för mig så det blir inte mer än så här och då har jag ändå klagat lite onödigt mycket tycker jag.

nytagen bild på JumJum

Kan ni fatta att det är en vecka kvar till JULAFTON? Många klappar är klara men inte alla så det får bli en vända till till "did they,,,"

ha det och Tack för julkorten som dimper ner.

  

Av Kerstin - 3 december 2008 08:29

Hallon!


behöver lite hjälp med kommentarer till en presentation som jag ska göra om JumJum och mig eftersom vi vunnit den hedervärda titeln "Bäst i väst 2007". alltså bästa pudeln som tävlat lydnad västras avdelning 2007.


så här har jag skrivit


    Bäst i Väst 2007                                                                                                             

  Lp1 Lp2   " Korad" Dreams In Red  Spice                                             
                      

 ”JumJum”                                                     
            

 S 32721/2004                                              
     

 Ägare och förare Kerstin Eriksdotter 


JumJum är en mycket speciell hund. Han är både snygg och smart och tuff. Arbetsvillig och positiv och han gör alltid sitt allra bästa. Pigg på att lära sig nya saker men tränar även på saker han kan om det inte blir för många gånger i rad! Han har en meritlista som, vid fyra års ålder är mycket imponerande, och som inte så många slår. Vad sägs om:

·     Korad med 178 poäng

 ·      Ck och bästa hanhundsplac.

·      KM lydnad 2007 Karlsborgs BK

·      Uppflyttad elitspår

·      A höfter och armbågar UA

·      Ögon UA

·      PRA-prcd, hereditärt fri                                                                                     

 Våra tävlingar för att vinna denna Fina utmärkelse gjorde Vi i                        Askersund 19/5 2007 med 170 poäng                     

                Askersund 6/10 2007 med 190, 5poäng                    

                Mariestad 13/10 2007 med 176,5 poäng



Det var inte meningen att vi skulle tävla! Det var JumJums extraordinära egenskaper som gjorde att vi började med lydnad. Hans ”boldness” visar ju också på kvaliteter utöver det vanliga. ”Riktiga” bruksmänniskor på vår klubb har fallit till föga och säger numera ” vadå pudel, nej JumJum är en riktig brukshund och då spelar det ingen roll att han inte är schäfer!”. Varhälst vi kommer och tävlar blir människor imponerade av den aprikosa mellanpudeln som har en viss förmåga att vinna och som dessutom verkar ha så förbannat roligt under tiden! Vi försöker ju tävla under parollen:                 


                              Det ska vara roligt att tävla                    


Av Kerstin - 2 december 2008 18:26

   

Jag har tänkt en hel del på detta med att sammanfatta ett tävlingsår!

 

Vad vill jag ha med?

  

En del bloggare skriver bara det positiva och en del skriver bara det negativa, ja alltså händelserna. Men min ambition är ju att skriva både och och det hoppas jag att jag klarar av!

  

Jag tänker dela upp min sammanfattning i tre delar. Ekonomi, negativt och positivt! Ja jag vet att det ekonomiska i hundsport är negativt men nu är det jag som bestämmer.

  

Alltså börjar jag med ekonomin. Det är dyrt att tävla. Vi har tävlat 18 gånger i år. Bara anmälningsavgiften går på 2950 kronor. Sen har jag ju inte kommit med på alla tävlingar och då tar en del klubbar 25 kronor i administrationsavgift men vi räknar med 3000 kronor i anmälningsavgift så har vi inte tagit i för mycket.

 

Sen ska man ju komma dit också! Bensin är inte helt gratis och vi har ju tävlat så långt bort som Göteborg och Nyköping. Sen ska vi ju ut till spårmarkerna och alla har det inte lika förspänt som vi på vår klubb med närheten till utmärkta marker. Jag har räknat ut att vi åkt ungefär 285 mil och med en bensinkostnad på 13 kronor/litern så blir reskostnaden 3705 kronor för hela säsongen. 

 

En gång låg vi på hotell, det kostade en tusenlapp, men sen kommer ju maten och fika och godis och dricka….

 

Per är ju nästan alltid med så det blir ju gånger två, fast jag är ju inte så kostsam innan vi kört vårt race! Men efteråt går det ju ner lite!

 

Men vad ska vi tro?  I snitt 80 kronor per person?

Jag försöker ju hålla mig någotsånär hemomkring men det går ju inte jämt eftersom tävlingarna inte alltid finns nästgårds.

 

När jag räknar ihop summorna får jag det till 10 585 och delat på 18 så kostar en tävling cirka 600 kronor!

 

 Och jämfört med utställning är det ju billigt hihihi!

  

Sen tillkommer ju träningskostnader!!!!! Men det är ju först och främst en hobby och då är det ju inte vråldyrt ändå.

Det är inte klokt vad mörkt det är ute jämnt!

När blir det ljusare?

      
Ovido - Quiz & Flashcards