Alla inlägg under september 2008

Av Kerstin - 28 september 2008 11:28


 

Vi hade valpträff.

Eftersom det blir fler och fler Dreams In Red hundar, blir vi fler och fler på valpträffarna också. Jättetrevligt att träffa så många pudelälskare och som dessutom har hundar som på något sätt är släkt, nåja nästan släkt då.

Vi har ju varit med alla gånger eftersom JumJum är från DIR:s första pudelkull. Tyvärr finns ju hans systrar i Norge och på Åland så dom har vi ju inte träffat sen de flyttade hemifrån. Men igår var det med tre syskon till Kanel och det var verkligen skoj att se och prata med deras ägare och naturligtvis med vappisarna själva!

Jag tog lite bilder och ni får gärna plocka hem ifall ni hittar några ni vill ha!

" alltså mamma du tänker väl inte gå ifrån mig"


Ett glatt gäng på väg ut på tipspromenad!


Vi har åkt långt, ända från smålands djupa skogar.


Ja alla var ju inte släkt men Salsa är en äkta DIR


Så bedårande eller?


Jag är oxå söt!


Sötast tror jag vi alla tyckta att Daisy var!


Får man äta hur som helst?


Alltså jag vet inte om jag gillar deras mathållning!


Vi var där i år igen!


Och vi oxå!


Vi hade trevligt (ser det ut som iallafall)


Den omtalade PUDELTÅRTAN ala PeO.


Här är nästan alla som var med denna lyckade dag! Jag tror att jag kan prata för alla

" TACK så mycket för att ni ordnar så vi får träffas"


 

Jag hade ju bakat marängtårtan, här kommer receptet: (läs igenom HELA receptet först!)

4 äggvitor vispas HÅRT rör sen i 3 dl socker. Bred ut smeten på smort bakplåtspapper (ung, i storlek som plåten!). Grädda i 150 grader i ca 45 minuter.

Krämen

 4 äggulor

1 dl socker

1 msk vetemjöl

1 dl grädde

Ingredienserna till krämen sjuds, på svag värme, till en tjock kräm. Tillsätt 100 g smör och 2 tsk vaniljsocker. Låt krämen svalna. Dela botten när den svalnat och bred krämen på understa botten + lite vispad grädde.

Lägg på den andra botten och vispad grädde. Jag vispar 3 till 4 dl grädde till hela kakan.

Ps den blir godast om den får stå över en natt eller två.ds

Vill sen tacka för alla snälla ord till JumJum och mig. Tack så jättemycket!


 

Av Kerstin - 22 september 2008 14:01


 

I morse haltade JumJum! – ” faen” tänkte jag ” det blev för mycket för honom i alla fall”. Men efter en genomsökning av benet visade det sig att han hade en stor fästing där. Jag tog bort den och vips var han ohalt!

På morgonpromenaden var han piggare än vanligt, han körde med de andra två så det stog härliga till! Han har inga problem med att tävla två dagar i rad meeen husse och matte har.

 

När vi kom hem i går låg vi som två döda sillar. Så en tävling per helg får räcka i framtiden.

Tävlingen då?

Mycket annorlunda.

Enligt PM:et var vi sex ekipage men väl på plats var vi tre!!! Dom hade tagit in en efteranmälan…… och efter spåret var JumJum och jag själva kvar! Som sagt annorlunda tävling!

På upptaget var jag slarvig, tyckte TL, och jag kan hålla med för jag kollade inte rutan ordentligt! Fick en sväng ut åt höger som jag märkte inte var något spår alls! Jag kallade in honom och gjorde om och då! In i rutan och fick upp spåret galant. Framspår igen. Yes, vi har bra procent på upptaget, 80 närmare bestämt.

Vi missade tre apporter, trodde JumJum hade genat men det var inte möjligt sa dom, men spåret kändes kort och jag blev ganska så lång i ansiktet när han hittade slutet.

Sen gjorde vi upplet! Han jobbade på fint men rutan var något jobbigare än de andra han haft på tävling så han behövde hela tiden på sig. Fjärde föremålet kom han med när tiden var ute! Det var stora föremål på den tävlingen! JumJum släppte ett av föremålen, en luddig leksak, när han satt sig så vi fick betyg nio och en halv. Helt OK.

Sen var det lydnad då. Först ut var platsen! Ensamma! Men den här hunden köper ju de flesta lägen, utom regn å snö, så det ordnade sig.

Han gjorde väl inte sin bästa lydnad i livet utan lullade en del med mig men jag brydde mig inte. Positivt; fria följet, inkallningen, framåtsändandet, hoppet. Negativt; krypet IGEN! Han nollade ”bara” framåt men fick femmor och sexor på kryp, skall och tung. Skall och tung är en sak men krypet. Det blir att börja om!

Sen vann vi ju också men det är ju inte så mycket att orda om :)


 

 Här har vi klarat spåret fast missat tre pinnar!

 Var är Matte?



 Ha det bäst!


     

Av Kerstin - 20 september 2008 19:18

 

Men jag börjar från början!

 

Spåret först, det passar ju oss bättre, men idag bakspårade han för första gången på tävling.

 – ”bakspår, tillbaks till rutan” jag ”visste” att det var bakspår men det finns ju inget att göra.

Nåväl alltid blir man ju en erfarenhet rikare! Jag bar mig lite bakvänt åt men det är ju på sånt jag lär mig. Vi fick en sjua på upptaget så jag gjorde väl inte allt för mycket fel.

Spåret är en historia för sig! Jag har ALDRIG varit med om hälften så jobbigt spår! Det var starkt kuperat, genom rishögar och kärr. Vi behövde tjugosex minuter på oss och ni som brukar läsa här vet ju att vi sällan utnyttjar mer än tjugo minuter i ”vanliga” fall. Jag var helt slut när vi hittade ”slutet”.

JumJum verkade dock tycka att det här var betydligt mer intressant än spåret förra helgen, då var han lite nonchalant, idag la han hela själen i spåret och resultatet blev full pott!

 

Tillbaka till klubben för lite väntan, men jag måste säga att den flöt på alldeles fantastiskt bra hela tävlingen.

Platsen gick bra, tia.

Sen började cirkusen, alltså inte så att han strulade med mig utan han hade KUL!

Vi fick dock betyg på allt, även om 5/0 på framåtsändandet kanske kan diskuteras! Men tack vare det fick vi ihop uppflyttningspoäng i lydnaden, inte några omåttliga, utan närmasts blygsamma!

För uppflytt behövs 196 poäng i högre och vi fick 201,25! Men det räcker ju om resten räcker.

Om man vill bli uppflyttad alltså!?!

 

Men sen va det ju dags för UPPLET. Jag befarade att han skulle vara trött efter det tuffa spåret och alltså inte orka upprepa förra helgens bravad! Vi gick ut sist och det var ju en ny upplevelse i tävlingssammanhang. Skulle han ha bekymmer med att de andra hundarna varit där?

Nej det hade han inte! Han hade inte bekymmer med trötthet heller. Han är helt fantastisk, min trasselsudd.

Jag tror faktiskt att dagens upplet var bättre än förra lördagens. Framförallt tog jag Anders W råd och tjatade inte alls lika mycket! Det gick som hejsan och han plockade in fyra föremål på under fyra minuter.

Dubbeltia igen! Ja vad ska man säga?

 

Sen då?

Jo, vi är i elit! Vi blev uppflyttade!! Vi kom trea av nio ekipage. Poängen blev inte så upphetsande men 500,25 fick vi ihop.

 

Faen va vi e bra!

 

Imorron blir det den sista högretävlingen för vår del! I Kumla. Bara för att se om vi orkar med två?!? Tävlingar så tätt alltså.

Livet är rätt så gott :)

     

   

Av Kerstin - 19 september 2008 18:18

Vad veckorna går fort!

Och då har jag ju ändå inget jobb att sköta!?! Jag beundrar verkligen människor som hinner med det oxå! Skoj, skoj men visst är det fart på tiden?


Varför pirr?

 Jo vi ska ju tävla i helgen, de sista tävlingarna för den här säsongen!

Säsongen har ju verkligen varit bra men jag återkommer till en sammanfattning någon gång nästa vecka kanske!


JumJum och jag har tränat tung, ljud och kryp i vått gräs i veckan. Ja iinte allt i vått gräs men ni fattar! Går rätt Ok men det finns ju mycket i övrigt att önkska men med en dåres envishet önskar jag ju att vi får göra upplet!

Alltså att vi ska fixa spåret! Eller spåren vi ska ju tävla både lördag och söndag. Ska bli spännande att se om Vi orkar.

Ha en trevlig kväll! och helg!!

Ni kan väl hålla EN tumme, för uppletsrätt!

Av Kerstin - 16 september 2008 13:00

Ja nu tränar vi lite tung, ljud och kryp i dagg! Det går rätt bra. Ser fram emot helgen då vi ju ska debutera med två brukstävlingar på samma helg!?!

Vi får se hur vi orkar med det?

Annars fick vi tårta på klubben igår, Tack Stellan eller ska jag tacka Irene? Spelar roll, god var den!

Plockade ner lägres reservspår i går. när jag gick igenom den tänkta rutan (ja det går ju inte att bara plocka ner, självklart skulle JumJum få gå det!) hade jag glömt apporterna i bilen! Huvudet under armen, men nöden har ju ingen lag så jag tog skogspinnar. La bara ut två + slut och hunden blev klart konfunderad men stannade och markerade den första. Han gick raskt vidare men jag hann att se att han markerade ( tack vare att snitseln satt kvar annars hade jag aldrig sett det). Den andra plockade han däremot upp. Slutet gick han rakt över! Spåret gick han däremot riktigt bra!


HA det bra!

Av Kerstin - 14 september 2008 20:59

 

i alla fall när det gäller brukset!

 

Vi har ju tävlat i helgen, ni vet hemmaplan och allt! Det gick himla fint, nästan för bra! Ni vet ju att jag inte vet om vi har i elit att göra, elitbruks alltså. Vi kom upp i uppflyttningspoäng men lydnadspoängen räckte inte, som tur var höll jag på att säga! Det fattades 10,5 poäng! Med ett normalkryp, betyget i dag var 5/6 (det var frost och blött!), hade vi ju fått 10,5 och mer därtill! Nej det är inte skryt han kryper för 9 eller 10 om det är torrt. Men alltså då hade vi ju inte fått tävla mer i högre om en månad. Vet att många inte förstår mitt resonemang men frågan kvarstår, har vi något i elitspår att göra?

 

Jag vill ju inte att det ska vara knäckande för honom utan fortfarande ska ju målsättningen vara att ha kul, det har vi ju nu. Vad är det då som är så mycket värre i elit?

Upptagsrutan är större mot 30x30 blir det 30x40, meter alltså. Spåret blir 300 meter längre!

Upplet samma storlek på ruta men bara 4:a föremål, mer spring antagligen! Lydnaden innebär en del nya moment men inte lika, tycker jag, ”svåra” som vid övergången till högre. Nya moment = Inkallande med ställande och läggande, kryp med vinklar åt bägge håll, ljudgivning gånger 2, metallapportering samt stegklättring. Naturligtvis är ju framåtsändandet och tungapporten kvar men de momenten är sig precis som förut!! Platsen med skott är ”bara” att skytten är ännu lite närmare.

När jag skriver ner det låter det inte så oöverkomligt!?!

 

Men nu får vi bena upp det lite.

Spårupptag och spår tror jag ju egentligen inte är så mycket tuffare för honom. Han jobbar ju så himla effektivt och spar ju på det sättet mycket av sina krafter.

Uppletet beror ju så mycket på hur rutan ser ut också. Har jag förstått rätt används oftast samma ruta i högre och elit!!!

I lydnaden då?

Ja, framåtsändandet och tungapporten är ju riktiga utmaningar som jag redan har antagit. Det ska faen ge sig.

Inkallning med stå och ligg kommer ju i lydnadstrean, tror jag, så det ska ju ändå tränas. Kryp med vinklar håller vi på med, likaså ljudgivningen som ju ”bara” är att bygga på. Metallapportering kan han! Och han får ju stegklättring som belöning eftersom han älskar det momentet! Oj vad enkelt det blev, hihihihihih.

Kanske ska vi ändå försöka oss på ELIT.

 

Nej vänta lite, jag tänker ett tag till och va då, vi är inte uppflyttade på långa vägar! Men lite reflektion är inte fel.

 

Nåväl tillbaka till lördagens tävling. Väldigt bra arrangemang! Det flöt på alldeles utomordentligt. Hela tävlingen var klar, tror jag, vid ettiden. Då var det ändå 12 ekipage sammanlagt i lägre och högre.

 

Vi startade med platsen som gav dubbeltia. Jag drog startnummer två så vi fick relativt snart gå ut och göra – lydnaden. Jag vill ju väldigt gärna få spåret först men här kom lydanden.

JumJum pratade sig igenom hela vårt program, inte kul. Han var såååå tänd. Nåväl vi fick bra betyg på mycket ändå. 0.ade ”bara” framåtsändandet. Men vi fick tre 5:or. Ja vi var inte värda mer så det säger jag absolut inget om.

Redan innan spår och upplet visste jag att lydnadspoäng inte räckte till uppflytt så det var ju lugnt!

Spårupptaget gick som på räls! Ut och fick tag i spåret och sen bara ut ur rutan. Jag tänkte att

-”Nu drar domarna poäng för att han inte analyserade” men inta då. Han fick kommentarer det var ”bra” från den ena domaren och ”mycket bra” från den andra, dubbeltia igen. Spåret gick väldigt bra, vi missade dock en apport. Tiden blev 15 minuter alltså vi hade nästan dubbelt så lång tid på oss. Å då spårade han rätt lugnt! Det blev en 9:a på spåret, förståss.

 

Vi fick vara med på uppletet!!!!

 

Ja det var ju själva anledningen till hela tävlingen.

Vi fick äran att gå ut först för tyvärr missade startnummer ett spåret. Och vilket upplet han gjorde den lilla pälssudden! Och matte hade lärt sig lite av förra gången och stoppade ner eller i alla fall la hon grejerna i linningen på byxorna innan nästa skick. Fyra föremål på mindre än fyra minuter. Och så snyggt han jobbade! Matte fick lite kritik för onödigt prat, läs tjat, av TL och husse tyckte att jag kunde ha förflyttat mig mer men i det stora hela var vi bra. Betyget skvallrar om det också, DUBBELTIA. På våra två tävlingar har vi fått dubbelåtta och nu dubbeltia. Oj det blir tufft att leva upp till i framtiden.

 

Avslutningsvis vann vi tävlingen också.

 

I veckan ska jag bara fokusera på kryp, tung och ljud. Ut i daggen varje morgon och köra kryp på nybörjarnivå. Tungen är ju ”bara” att fortsätta som vi jobbat hittills och likadant med ljudet. Något spår blir det också, bara för att det är så roligt. Kanske ett upplet, vem vet? 

Det blev ännu ett långt utlägg men jag har släkt, vänner och bekanta. Ni behöver inte vara oroliga!

Lev gott och glöm inte att plocka svamp. Det finns hur mycket som helst i år!


Kanel fick en slät etta! Nu får utställningarna för hans del vänta till våren så kanske han växer till sig, på bredden........

     

Av Kerstin - 12 september 2008 20:48

Sitter och ärl lite smånervös inför morgondagen! Fast det är precis så det ska kännas har jag lärt mig!

Vi är fem hemmaekipage och jag hoppas verklligen att det går bra för oss alla. Vi ska alltså tävla lägrespår eller högrespår. Har ju svårt med "lycka till" men såklart håller jag tummen och önskar er all framgång!



VI kanske hörs?



Av Kerstin - 11 september 2008 13:06

Den här veckan har varit mer än en del andra. Jag känner mig lite trött!

Men det hindrade mig inte från att ta med JumJum och leta svamp.

 Det här resultatet blev det!


 JA svampen till vänster behöver ju ingen presentation! Den kom med hem för att vi sprang över den. Men svampen til höger kanske inte alla känner till och det är synd för enligt mig är det den allra godaste svampen.

Rödgul trumpetsvamp! Den plockas med sjöstövel på! Växer alltså i mycket sura marker typ kärr. Och det är synd att inte luktbloggar är uppfunna (undrar när det kommer?) den luktar något så helt ljuvligt. Dessutom växer dom inte en och en, nej dom växer oftast i massor. Nu ska jag rensa svamp och ni sköljer väl inte svampen! Då spolar ni ut smaken och det är ju synd!


Ha det bäst där ute!





























Ovido - Quiz & Flashcards