Alla inlägg under juli 2009

Av Kerstin - 17 juli 2009 22:45

Tänkte jag tala om att ….

I kväll har JumJum och jag varit i väg till alltid lika trevliga Mariestad för att tävla trean! Vi har i inte tränat något att tala om i veckan helt enligt våra nya linjer. Och det gick riktigt bra.

Vi tog vårt första förstapris på 276.5 poäng (med 5:a på fjärren!). och ja, jag är så glad och stolt över diamantsafirrubinhunden!

Han har en så förbannat trevlig inställning och han har verkligen roligt när han tävlar och tränar också för den delen. Jag tror inte det har gått upp för mig att han är en alldeles fantastisk hund!?`! eller jo det har jag ju vetat  men så jädra bra som han är det tror jag inte jag fattar än faktiskt..

Vi har dessutom kommit med på bruks DM som också går av stapeln i Mariestad (i spår då förståss) i början på augusti. Det ska bli spännande för han är bättre på lydnaden nu så allt kan hända?!?!?!

I morgon åker vi till kusten en vecka så ha det så bra och håll gärna en tumme för allas väder….

Av Kerstin - 5 juli 2009 07:48

I fredags kväll debuterade vi i lydnadsklass tre! På hemmaklubben! Dubbel press!?!

Långtifrån alla moment ”sitter” men tog det som ett träningspass för att se var vi står. Tränar ju numera nästan alltid själv så vi har ju kommit ifrån störningarna som det innebär att ha hundar och människor omkring. Testade dessutom en annan variant på förberedelse. Veckan innan brukar jag ju försöka köra honom ”trött” men inför den här tävlingen tränade jag knappt någonting! Dessutom är det ju ett tag sen vi tävlade alls förutom viltspåret då men det tog han inte som ett prov! Verkar som det fungerar bra!

Sittande i grupp är ju svårt att träna själv! Men nu i vår har vi gjort det en gång! Och det gick bra! Annars tränade vi på det kanske tio gånger förra året! I vilket fall som helst var det momentet inga problem full pott trots att hunden bredvid la sig ner ganska omgående.

Platsen gick också bra! Fyrtio poäng efter de två första momenten är ju alltid skönt att få ihop!

Fria följet med långsam marsch som ju var nytt för oss. Gick över förväntan! Han pep vid vändningarna och stegförflyttningarna men det var i princip allt. Jag gav inga kommandon utan gick bara! Och det står inte en enda kommentar om pip på protokollet! Vi fick en nia och det var för bra betalt men jag tycker nog att han gick för en sjuochenhalva eller åtta!

Sättandet under gång, nytt för oss! En nia!

Inkallning, inte nytt men det är ju så kort sträcka, nioochenhalv!

Rutan så. Fick inte in honom riktigt så framfötterna tog i spånet men resten gick riktigt bra så en sjua blev det.

Hopp apport! Är ju ett säkert kort! Säkra kort tränar jag inte så ofta men det ska jag göra nu! Jag kastade bokstavligen bort i alla fall en åtta! Apporten hamnade hur snett som helst och naturligtvis genar hunden! Inget att säga om för så snett låg den. Så träna på att kasta står högt på agendan! Borde fått bonuspoäng för JumJum hoppade på tillbaka vägen!

Nia på metallen var riktigt roligt att få och det var det värt också!

Vittringen är verkligen inte klart så tillvida att vi fortfarande klickar rätt apport. Han tog rätt men väntade på klicket, släppte, men tog sen upp den och kom. fick i alla fall sexochenhalv.

Fjärren så! Är det momentet som vi inte kommit så långt med. Alltså sitt/ligg ligg/sitt är ju inga problem men stået…….men JumJum skiftade ställning sex gånger!!!!dock gick han framåt så betyget blev sex. Man det var ju ett mer än jag ”räknat” med och jag blev så förvånad över att han ställde sig upp!

Totalt fick vi ihop 237 poäng. Med nolla på hoppet! En sexa hade räckt till ett förstapris!?! Men vi är  inte värda det …..än! Jag är trots allt jättenöjd med hans prestation! Något mindre nöjd med min egen! Men på nått sätt är det ju så här! Alltid är det något som barkar åt skogen! I alla fall för oss, andra kan ju få till det men vi gör ofta en miss eller två!!!

 
Av Kerstin - 3 juli 2009 08:14


Jag har tagit bort alla sparade inloggningar och kom inte ihåg vilket jag hade här! Försökte få hjälp via supporten här på ”bloggagratis” men dom har lyst med sin frånvaro! Efter ett antal olika försök har jag, som ni förstår, lyckats reda ut problemet.

 

Vi har gjort ett anlagsprov för viltspår. Detta hände i Finnerödja i söndags och det var varmt!!!

Men resultatet blev att JumJum blev godkänd. Nu letar jag efter öppen klass tävlingar för att se hur han fixar det! Dom spåren ska ju ligga betydligt längre och det gynnar ju den här hunden!

Annars tränar jag lite som vanligt. Har anmält till en treantävling, mest för att sparka mig själv någonstans (välj själv), och så får vi ju se hur vi ligger till!?!

Återkommer om detta senare!

 


 

Ovido - Quiz & Flashcards