Alla inlägg under maj 2009

Av Kerstin - 20 maj 2009 10:54

Tid för eftertanke

  

Efter att ha kommit med OCH tävlat helt hysteriskt i elitspår i vår har jag gjort ett uppehåll och tagit mig tid för eftertankens kranka verklighet!  

 

Vår första tävling var vår poängmässigt högsta! Efter två månaders soffliggande var vi som bäst!!! Sen kom vi ju inte upp i certpoäng på lydnaden men ändå, full pott på specialen……

Sen har det bara gått utför.

Jag tyckte att det var då på sin plats att tänka efter!

Och jag har kommit fram till………..att

Allt är mitt fel!

Jag är inte rättvis mot hunden. Mina tankar går iväg och blir så högflyende att jag glömmer det viktigaste! Det gör att jag blir full av inre stress som JumJum känner och det gör honom pipig eftersom han inte förstår skillnaden på träning och tävling. Alltså jag vet att han inser när det är tävling och träning men han vet ju inte att matte tycker att tävling är viktigare. Och egentligen har han ju rätt, det borde inte vara någon skillnad. Jag ska jobba på det!

 

Annars har både Kanel och JumJum börjat en viltspårkurs! JumJum har en naturlig fallenhet för att spåra och det visar sig i blodspåret också. Han är riktigt duktig!

Kanel tycker inte det är så fantastiskt kul. Och nu gjorde jag en överdrift! Om, och då menar jag om, det inte var så många otäcka okända stenar och grenar och pinnar och ja ni fattar, i skogen skulle det nog gå! Men nu är ju naturen full av dylika ting. Mycket obehagligt tycker Kanel! men När han spårar är han mycket noggrann och llåånnggssaamm men han kommer fram till målet….efter ett tag!!!

Här gör vi oss klara!

 

Sen har JumJum och jag tagit tag i en hel del ”nya” moment.

Vi har börjat med treans nya moment mer på allvar. Sitt under gång börjar han förstå. Är ju väldigt viktigt hur jag säger kommandot! Med för mycket eftertryck lägger han sig. Men det går framåt.  Vändningar och backningar går också bättre och bättre. Krypet har vi börjat om med. Han la sig ju till med hög start så det är det vi tränar om. Men det känns bra! Vi, ja eller han då, hoppar med metallen och då tar han den i ett bättre grepp!!!

Sen har vi vittringen!!??

Om jag kör med kottar går det BRA! Men om jag tar träapporter tar han första bästa –”här matte är en sån du  blir såååå glad åt när jag hittar i skogen” . så jag kör bara kottar ett tag, ja jag kan ju tänka mig andra saker också men inte träapporter än då!

Kunde inte hålla mig till hösten så jag har anmält till en elit om cirka en månad! Vi kanske inte kommer med! hihihihih

Naturen är ju helt underbar nu! Hoppas ni hinner njuta ordentlig trots allt som måste göras.

Men måstena kan du själv styra över, tänk på det!

 
Ovido - Quiz & Flashcards