Alla inlägg under juni 2009

Av Kerstin - 1 juni 2009 07:40


  

Oj vad tiden går fort!

Men vi har fyllt den med en hel del spännande saker.

Både JumJum och Kanel har nosat sig igenom en viltspårkurs. Med skilda resultat!

 

Börjar med Kanel. han har ju aldrig spårat förut, såklart har han spårat! Men inte i lina och sele och inte dit jag vill. Alltså till ett slut. Han är ju ranglåg i vår familj och har svårt att ta egna beslut och i otäcka skogen är det ju verkligt svårt att vara ensam och tuff!

Men han växte vartefter och här hemma där skogen är välkänd är han riktigt duktig. Kanske kan han till hösten göra ett anlagsprov?


 

 Här har vi klarat det!


Har tänkt anmäla honom till utställningen i Askersund i augusti och efter det får vise om han ska få bli nerklippt! Han är en mysig hund!

 

JumJum, som jag inte hade tänkt skulle gå viltspårkursen, har jag anmält till ett anlagsprov! Vi får se när det blir av! Han är en klart lysande stjärna vad han än ska spåra. Och han gillar blodspår!

 





Vi har inte tävlat någonting men naturligtvis har vi tränat. Och pipet har tilltagit i styrka! Jag tror att han är trött på mig och mina kommandon! Men det har han ju inget för!

 

Jag mal envist vidare!

 

Nej det är ju inte riktigt sant för jag försöker hitta alternativ till träningen! Men, jag har sagt det förut, det är svårt att inte upprepa sig!

Vi tar det i lite ordning.

Fria följet var till i fredags en katastrof! Han var inte ett dugg fokuserad och pep ja mest hela tiden. Vad hände i fredags? Jo vi var nedbjudna till brukspudellägret som hemliga gäster av GunillaPhu och kom då på att det går väldigt, och då menar jag väldigt, mycket bättre (nästan otroligt) bra utan FOT kommandot.  Av en ren händelse, förståss, upptäcktes det! Jag går bara iväg och hunden hänger på och är TYST! Inte värt att träna för mycket för faktum är att vändningarna och backet sitter rätt så bra så jag ska inte träna sönder det.

Sen fick jag ovärderliga råd angående framåtsändandet! Det har jag tränat och ja vi får se.

Har tränat vidare på sitt under gång och det går riktigt bra förutom att det är lite segt!

Vittringen går utmärkt med….. kottar men jag har lagt ut apporter i högt gräs och då kopplar han på näsan så jag har förhoppningar!

Apporteringarna går kass! Nu har de legat nere lite till förmån för andra moment och det visar sig ju på en gång! GunillaPhu skrev någonstans ”det största är inte att ta sig till elit utan att hålla sig i och hunden i elitform" (fritt ur minnet)

 

 Tånga Hed en dag i maj!


 Och faktum är ju att det är svårt att få till alla moment under en lång tid, det är så lätt att glömma att alla moment behöver putsas hela tiden och att lydnad är färskvara!!! 

Till helgen har ”min” klubb tävlingar både lördag och söndag och naturligtvis är både Per och jag med och hjälper till! Per går sitt spår på lördag och jag är tävlingsledare på det samma. Dessutom ska jag hålla i uppletet, det blir säker lärorikt.

På söndagen ska jag göra min sista? insats innan jag är klar tävlingsledare. På min lott har fallit en lägrehund och tre högrehundar i lydnaden. Jag trivs inte riktigt som TL på plan! Men jag ska ta det lugnt och metodiskt och inte stressa så går det säkert bra! Håll en tumme för mina tävlande!  


Några tankar om mitt beteende vid tävling och tävlingslika situationer. Jag blir ju olik mig ibland! :) Per säger att han tycker att han ser att jag har tappat något! Typ sålt smöret och tappat pengarna! ;) Jag tror att jag kommit på vad det kan vara?!?

När jag började tävla gjorde jag det ju ur "underläge" alltså ingen trodde ju att pudeln och den vimsiga matten skulle fixa några poäng att tala om! När då framgångarna nu då har kommit som på löpande band är det inte jag som går in för att slå ur underläge utan nu ska jag huxflux visa vad vi går för?!? Fattar ni skillnaden? Förut gick jag in med känslan i kroppen " nu ska ni nog faen få se!" Men i takt med klassuppflyttningarna har prestationsångsten kommit. När sen certpoängen kom så fort! tappade jag fokus och tänkte för mycket på för mycket! och vill för mycket på för kort tid. Och nu verkar jag vara där "ja ja man kan ju undra hur faen dom tagit sig till elit?" Fast långt in vet ju jag hur det gick till. Och kanske har jag visat att det inte är så enkelt!!!!!


Ovido - Quiz & Flashcards