Alla inlägg under april 2009

Av Kerstin - 28 april 2009 13:01

 

Idag har jag klippt ner JumJum! Och han blev jättesöt och verkar trivas skitbra!!!

Var rädd att han skulle, likt Simson, tappa sin styrka men inte då.

"Jag är lika kaxig som vanligt"

Lite pimpinett måste det ju vara!

"Ja mamma älskar dig oxå!"

Sen har en granne vänligt nog ställt upp på ett, ja eller två, framåtsändanden. Gjorde några misslyckade på klubben igår så jag kände att vi behöver gruppen här hemma också, inte bara våra klädda stolar!

 Annars ser det ut så här

Per stog också och JumJum gjorde det riktigt bra.

Sen har vi gjort upplet på fotbollsplan! Alltså han har bekymmer med det låga gräset! Var ju ganska lågt i söndags också. Han fick in grejerna men det tog lång tid och det var inte det att han inte visste vad han gjorde utan han fick inte ”lukt” på dom helt enkelt.

Sen var det dags för ett spårupptag! Åt höger! Och långt in!

Han sprang in fint och gick åt vänster när han kom på det! Stannade och ”analyserade” och vände utan mig! För att sen gå rätt!

Å vad det var snyggt! (inget partisk alls!)

Ska ju tävla tvåan på torsdag så jag kör lite av dom momenten också. Annars hoppas jag ni har det fint i vårsolen!

Av Kerstin - 27 april 2009 07:21

Ja vi har tävlat elitspår i dagarna två!

Eller en och en halv kanske är rättare, vi missade spåret i lördags så då blev det Ikeashopping istället.

Vi åkte till Jönköping i lördags för att lära oss något nytt?

Men istället var vi med om något obehagligt. Det var många ekipage, närmare bestämt 16 anmälda men 15 kom! platsen delades förståss och vi hamnade i första gruppen, där gick det lugnt och fint till.

Jag stog med JumJum och tittade på andra platsen för att han skulle få lite fler skott till livs och vi konstaterar att den också gick fint. Men när förarna är på väg tillbaka reser sig plötsligt en hund och går direkt  fram till grannhunden och sätter sig fast i nacken på den hunden. Den hunden gör verkligen ingenting i det läget men det tar en lååång stund att få bort angriparen.

Jag blev väldigt påverkad att situationen, det var mycket obehagligt. Jag känner så mycket med alla inblandade, det är så gräsligt hemskt för alla.

Sen var det ju ut till spåret, han framspårade höger! Jag tror att mitt vänsterspöke håller på att försvinna. Det tog lång tid innan vi hittade första apporten, jag fick plocka den för JumJum gick över den! Sen fick vi ihop fyra till, jag fick plocka en till, och sen tappade vi bort oss. Det var ett djä..la jobbigt spår, starkt kuperat och risigt, dessutom varmt och torrt i marken. Jag tror att jag stressade honom när jag  började känna att det inte gick bra. Det är ju så mycket att tänka på hela tiden men jag tar på mig det!

Det var många som bröt denna dag, finns många orsaker men det var ju bara att ta nya tag!

På söndagen hade vi kommit med i Kungälv. Vi samlades klockan sju! Fattar ni hur tidigt vi åkte hemifrån? Inte utan att knyppling kändes som ett fullt tänkbart alternativ då när vi åkte klockan tre!

Vi samlades på en idrottsplats och  gjorde platsen där. Vi fick 10 och 9,5. jag bugar tydligen när jag lägger honom! Ett sådandär helt onödigt dubbelkommando. Nu vet jag om det så nu tränar jag bort det!

Ut i skogen till spåret, å glömde säga att jag drog startnummer ett. Det numret gillar ju jag!

Lite strul i upptaget men domarna gav 10 och 9,5 så så illa var det väl inte  men jag tyckte nog att vi fick bra betalt!

Apporterna kom så där som man vill. Jag tänker att nu är det dags och då plockar han en! Det var ganska så kuperat men inte risigt utan ett bra spår och spårläggaren hade nog sovit med pinnarna för JumJum plockade upp dom så fint. Alla pinnar + slut. Vilken tur att vi åkte för jag måste erkänna att det tog emot lite där på morronen!!!! 22 minuter och då var det mycket upp och ner. Duktif hund. Och matte som hänger med!

Sen var det ju lydnaden och vi fick betyg på allt av bägge domarna! Nu hade dock domarna sansat sig och var rätt så hårda i sina bedömningar. 

Men vi fick betyg på framåtsändandet!!! Å det var helt OK utfört men framföringssträckan var kort så gruppen kom ju på fort. Det var svårt att få ner honom men betyg av bägge!!! Dubbelfemma.

Han piper ju fortfarande väldigt mycket men backningen och vänstervändningen gick riktigt bra. Men i fria följet finns mycket att önska! Inkallningen va bra. På krypet blev han tydligen hög i starten, ingen utom domarna såg det!,  för han kröp väldigt bra sen men betyg dubbelsju är ju under vad han kan!

Apporteringarna gick inte så bra, 6 och 5 på metallen och 7 och 5,5 på tungen. Ljudet var han inte sugen på idag, femmor. På hoppet skällde han och slog i lite lätt, sjua och åtta. 

Stegen dubbeltia!

Sen var det ju bara uppletet kvar. Det låg på en ”stubbåker” cirka 120 meter från E6 och det blåste! Jag har aldrig tränat upplet annat än i skog! Det straffade sig. Jag tror inte han fattade att det var upplet han skulle göra! Han hittade ett föremål och tiden bara försvann. Nolla på uppletet……ja vad ska man förbanna? Det får ju bli sig själv igen!

Nu ska vi träna upplet på flygfältet för det var ungefär så det såg ut i den rutan!

Ett godkänt resultat till till handlingarna! När vi får till bättre lydnad så kommer certpoängen att trilla in! Vi har två elittävlingar till som vi kommit med på. En till helgen och en nästa helg. Sen har jag inte anmält till fler! Finns några i juni jag kommer att anmäla till men vi ska nog träna mer. Problemet är ju att jag behöver dragningen som en tävling innebär. Jag har ju svårt att intensivträna om målet inte är en tävling. Får väl jobba med/på det också!

Är i alla fall nöjd med söndagen, det är ju värre när samma moment krånglar hela tiden och man inte får någon rätsida på det. Uppletet är jag inte orolig för utan det går att träna och träna på alla möjliga och omöjliga ställen. Kanske får vi vara med om gräsmatta, har vi inte tränat, eller asfaltsväg, har vi inte heller tränat eller, ja ni fattar.

På torsdag blir det lydnadstvåan, ja jag trodde vi var klara med den klassen, men vi ska tävla lagDM i lydnad och då blev det tvåan igen. Han kommer få PIP eller SKALL  få typ alla moment men vi får väl bjuda på det. Jag tror, Och hoppas!, att det kommer att gå över när han fattar det nya i fria följet.

Sen blir det elitspår på lördag.

Ha det där ute och njut av livet!

 
Av Kerstin - 22 april 2009 13:32

Har efter helgens tävling tränat! Kanske för intensivt för idag visade han mig fingret när jag fick ihop en grupp Eller iallafall två personer i gruppen.

Han gjorde ingenting och igår kändes det som att polletten faktiskt hade ramlat ner! Alltså ordentligt men säg den lycka som varar.

Annars ser vi fram mot helgens tävling (tävlingar) men jag har inget hört om den som vi är reserv på än.

Ha det och var faen är SOLEN och VÅREN?

Av Kerstin - 21 april 2009 07:11

I helgen tävlade vi elit för tredje gången.

Vid lottdragningen hoppades jag på ett startnummer lägre än 10 då de första ekipagen skulle ta spåret först, vi fick nummer 5!

Han började med bakspår! För att se något positivt i det bakspårade han till höger, jag har ju varit rädd för att han är en vänsterspårare så skulle han nu tvunget bakspåra var det ju bra att det va till höger! Eller? Lite annat strul gjorde att vi fick 6,5 av bägge domarna.

Ja ja nu blev det ju så och sen tappade vi en apport, dubbelnia alltså.

I lydnaden hade jag som ny ambition att få poäng på framåtsändandet! (ja lite mer poäng än det men det var dagens mål). Men det hade inte JumJum! Nej hans  mål var att fixa momentet på kortast möjliga tid. Det gick inte att få ner hastigheten på honom, jag fick vråla i ett nej men då var han ju planeter bort så så gick det med den ambitionen!

Innan hade vi/jag trasslat till det på fria följet och han hade satt sig upp på inkallningen!

De tre första ”tunga” momenten är vi inte bra på. Fria följet strular eftersom JumJum har bekymmer med ”backet” och vänstersvängen i vändningar på stället. Men vi tränar på!

Kuriosa som inte är så kul! På de tre första momenten kan man få ihop 120 poäng som allra bäst. Vi skrapade ihop ……..48!

Sen blev det bättre!

Krypet börjar komma igång och tungen fick han 8 av den ena domaren. På ljudet fick han 7,5 av en domare så det finns ju hopp! Avslutade med tre 10:or.

Sen var det uppletet kvar. Jag tyckte att han var lite loj men Per håller inte med mig om det. Han jobbade på bra och kom in med fjärde föremålet när TL sa att det var en minut kvar så Per har ju rätt. Dubbeltia! Ja det kändes skönt.

Vi kom upp i 505,25 poäng och ännu ett godkänt resultat till handlingarna.

Utvärdering: lydnaden har mycket i övrigt att önska, måste få till fria följet, inkallningen och framförallt framförgåendet. Vi tränar naturligtvis på! Framförgåendet fungerar hjälpligt på träning men när han kommer upp i varv, som han ju gärna gör, tappar han allt som han kan och då är det ju hjälplöst förlorat.

Vi tränar backningen utanför fria följet ja mer som ett kulmoment får se om det kan hjälpa. På inkallningen går jag tillbaks och belönar när han ligger kvar, tror att det kan ge bra resultat.

Har minst en elittävling i helgen, är andrareserv på den andra!   

Av Kerstin - 8 april 2009 09:02

I veckan har vi tränat ”gå12meterframförmatteitrettiometerutanattgal
oppera”, det går riktigt bra!

Jag kallar in ibland och ibland får han bara stanna! Jag har tagit bort dragningen och går bara en inkallning på sträckan vi går, är förvånad över att det går så bra.

Sen backar vi också! Vi har övergivit garageväggen till förmån för ett av målen på fotbollsplanen. Det går också över förväntan, han har tillochmed dragit ner lite på pipet vilket jag tar som ett bevis på att han börjar fatta grejen!

Sen har vi kommit med på en tävling till!!! Som ordinarie dessutom, jag trodde inte att vi kunde ha sån tur att vi skulle komma med på alla tävlingar vi anmält till men än så länge är det så!!!

Men nu ska vi ju först fira påsk med ägg och sill och sånt……

Ha det gott där ute och lev för guds skull man vet aldrig………


 








Av Kerstin - 3 april 2009 13:49

Söndagen

 

Då hade vi ju rutin!

Specialen gick inte lika bra, han strulade en del på upptaget vilket resulterade i en dubbelnia. Spåret gick däremot som på räls vi tog till och med upp en apport som lämnats kvar dagen innan!! Dubbeltia på spåret.

Uppletsrutan var den samma som dagen innan men vinden var okynnig. Föremålen låg naturligtvis inte som dagen innan men det verkade som JumJum störde sig lite på tomlegorna.

Tre föremål hittade han rätt snart men det fjärde var värre. Dessutom kissade han i rutan, inte bra. Jag tror att det kan ha varit lite frustration över att det var svårt och möjligtvis var han lite trött också! Det var ju det sista momentet efter två tuffa dagar för en liten mellanpudel.

Vi fick en dubbelsjua vilket faktiskt är det sämsta betyg vi fått på tävling!

Summan av specialen blev 324 poäng så vi tappade 26 poäng inget att hänga läpp för.

 

Lydnaden då?

 

Ja tack, fria följet gick lite sämre än dagen innan, sju och sexochenhalv. Men inkallningen gick mycket bättre, dubbeltia!

Framåtsändandet behöver jag inte nämna, ni vet redan, mmmm dubbelnolla.

Sen gick resten som ja rätt så bra med våra mått mätt, vi kom i alla fall över certpoänggränsen. Och med poängen från specialen så fick vi då certpoäng på vår andra elittävling och hör och häpna vi har kommit med på en till! I M-stad i mitten på april. Jag tror knappt det är sant men det är det.

Här några nytagna bilder på undret!

  Här sitter han och funderar över livet!  Och ja det är rätt OK!
Av Kerstin - 3 april 2009 12:59


   

När jag skriver direkt här i bloggen händer det ofta att det inte fungerar och då försvinner allt jag skrivet uti, ja inte vet jag men borta är det. Men nu har jag ju gjort mitt bredband bättre? Tror jag ju i alla fall men vad händer jo jag skriver ett långt inlägg om Götenehelgen och när jag ska lägga in det så, puts väck! Jag blir så trött!

Så nu får jag göra som förut, skriva i word,  kopiera, klistra in och lägga in kort efteråt. Snacka om i-landsproblem!!!

 

Fast det retar mig att jag inte kommer ihåg hur jag skrev så nu måste jag tänka igen!

Men nu sätter jag igång i alla fall!

 

Vi börjar med specialen! Av tjugo ekipage var det två som fick full pott. JumJum var en av de två!!!

 

Sen kom lydnaden då, tyckte inte att jag var så nervös inför den! Hahahaha.

Tänkte lägga ut lite kort som min man Per tagit. Han ser bara oss så det finns inga andra med!

Korten är tagna på debuten alltså lördagen.

  

Här är vi på väg in till första momentet som ju är fria följet! JumJum har bekymmer med backningen och stegförflyttningen åt vänster. Det gör, tror jag, att han piper i frustration så därför fick dubbelsjua på detta moment.

Men det går att få bättre! Mycket bättre till och med.

    

Inkallningen! När jag vände mig om såg jag inte att han satt för det var en liten kulle ivägen. Sen var jag tvungen att ta till ett dubbelkommando eller var det två? På läggandet som ju är helt nytt för oss. Betyg: 6 och 6,5.

Men han kommer med härlig attityd.

     

Framförgåendet dubbelnolla!!! Men Tack vare snälla, rara människor omkring mig ska nog det gå att lösa!?!

        

I krypet har vi ju haft lite problem efter några snö/modd tävlingar. Men här började det rätta sig till. Det är mest jag som har problem med mina fötter i svängarna. Får torrgå!

8 och 6,5 blev det på lördagen.

      

Här har vi den tunga tungen!!

      

Första gången vi gör stegen på tävling, får han dubbeltia. Finns inte så mycket mer att säga!



När vi gick av planen var jag spyfärdig, likblek och totalt borta i huvudet!! Inte nervös, jo jag tackar. Men dagen efter kändes det mycket bättre så vi kan nog få till det med tiden.        

Ovido - Quiz & Flashcards